ROZWIĄZANIA DLA
PRZEMYSŁU KOLEJOWEGO

Aktualności

System smarowania szyn w Grupie ORLEN

2016-12-28

Z nieodpartą i nieukrywaną dumą pragniemy poinformować, iż prawie wszystkie bocznice kolejowe należące do Grupy Orlen wyposażone są w nasze systemy smarowania szyn. Wszystko zaczęło się w Spółce Orlen Koltrans, gdzie, po dwóch latach eksploatacji obserwowanej (między wieloma innymi, przez Biuro Dróg Kolejowych) trzech urządzeń zabudowanych na infrastrukturze nowosądeckiego Zakładu Linii Kolejowych, w roku 2009 zrealizowaliśmy pierwsze w Polsce komercyjne instalacje dwóch urządzeń na Rafinerii w Płocku.

Po wizji lokalnej z udziałem Przedstawicielstwa Spółki Orlen Koltrans na terenie Moravia Steel A.S. (Huta w Trzyńcu w Czeskiej Republice), gdzie nasze smarownice funkcjonowały już od dłuższego czasu (a warto wspomnieć, że Huta w Trzyńcu produkuje właśnie głównie szyny kolejowe) i zapoznaniu się z ich funkcjonowaniem i właściwościami, podjęto decyzję o zabudowaniu dwóch naszych, przytorowych urządzeń smarujących jako alternatywy dla smarowania obrzeży kół lokomotyw grafitowymi sztyftami będącymi na wyposażeniu lokomotyw.

Nasze rozwiązania przytorowe (stacjonarne) zasadniczo różnią się od smarowania obrzeży kół lokomotyw zabudowanych na tychże, tym, że smarują wszystkie elementy narażone na zużycie, to jest wszystkie koła lokomotyw i wszystkich wagonów, szyny w łukach, iglice rozjazdowe oraz elementy krzyżownic.

Kolejne instalacje naszych urządzeń w kolejnych latach na Rafinerii w Płocku są prostym dowodem na to, iż nasze rozwiązania są po prostu lepsze. Są bardziej wydajne, efektywne i tańsze w eksploatacji a na dodatek mają kilka kolejnych zalet, których nie znajdziemy w rozwiązaniach konkurencyjnych. Szerzej na ten temat przeczytacie Państwo w załączniku "Ogólnie o systemie smarowania".

Na chwilę obecną na Rafinerii w Płocku funkcjonuje osiem naszych urządzeń, które, co stanowczo warto zaznaczyć, obsługują cały fragment bocznicy, na którym ruch manewrowy charakteryzuje się największym natężeniem. Ponadto w latach 2014 - 2016 zabudowaliśmy kilkanaście urządzeń w niemal wszystkich Terminalach Paliw PKN Orlen na terenie Polski.

W każdym Terminalu specyfika ruchu jest nieco inna: natężenie dostaw, geometria nawierzchni, typy lokomotyw manewrowych. W każdym z Terminali nasze urządzenia funkcjonują prawidłowo i spełniają swoje zadanie.